mandag den 22. december 2008

Jule-Sne

Jeg vandrer gennem Skoven ved Juletid:
der falder Sne fra oven så vinterhvid,
så vinterhvid den frosne Dug
neddrysser lydløst, Fnug ved Fnug,
og smelter på min Hånds den varme Flade,
mens Foden træder melem visne Blade.

Jeg ser på Hånden de tårer stå
det er som en Hulken jeg hørte:
nu blir vore Minder, store og små,
gennem Skoven for Vinden førte.
Skal Alt da hvirvles for Vintren hen,
skal Sorg og Adskillelse råde?
Nej, Julesneen er Menneskets Ven,
den gemmer hans dybeste Gåde.

På hånden et Fnug en Dråbe så hed
vi stirrer mod tindrende Blikke:
en Tåre, som gennem vor Tanke gled
ak! andet er det vel ikke!
Men krymper vi os under Verdens Nød
mens Tiderne ældes og strænges:
den frosne Tåre, den falder så blød,
på Alt, hvad som savner og længes.

Jeg vandrer gennem Skoven ved Juletid:
der falder Sne fra oven så forårsblid;
så forårsmildt de bløde Fnug
i Faldet smælter som en Dug,
det nådigst alle skjulte Spirer væder,
mens alle Minders Kilder sagte græder.

Holger Drachmann, Symboler 1887.

Ingen kommentarer: