tirsdag den 21. april 2009

Popcornsforlag



Jeg behøver næppe at nævne, at det er blevet en trend, eller måske snarere en nødvendighed, med alle disse små forlag, der popper op som popcorn. Ofte kan man erhverve sig bøgerne fra disse blot ved at sende en mail. Det er jo fantastisk, selvom det nok skal ses på baggrund af forskellige tendenser inden for bogbranchen og bogmarkedet som sådan. Det gælder både det faktum, at de store forlag formentlig satser mest på kommercielle udgivelser (måske også af nødvendighed, selvom de vistnok (som samlet branche) kan fremvise en omsætning, som fra år til år er blevet større????), og at det ganske simpelt er blevet meget nemmere og billigere at producere bøgerne selv.

Jeg har været så heldig at få tilsendt disse to udgivelser fra Forlaget Fingerprint. I Kristina Stoltz lille pamflet Hjemstavn Nr. 13 (et festskrift) finder man fx følgende fine digt:

Så langt så godt så længe
jeg ikke behøver at være med. Det var slet ikke
meningen, at vi skulle tage den nu.
Er det her børneværelset? Herregud
så hjertens gerne. Jeg har altid været den
glade giver: lakrids, østers, lektier.
Hvis du lægger dig ned på alle fire.
Jeg kom tilbage som en fredag aften med stearin
ned ad kinderne og mange år på bagen
fortærsket himmelflugt, en ugle tuder af grin,
en ål, et samfund, ja, ja jeg er den mand
du gerne vil kneppes af kan du
ikke se det, baby? It feels so good to be me

5 kommentarer:

Peter sagde ...

Hej,

Bøgerne kan også hentes gratis på deres hjemmeside.

Du nævner, at der er forlag, hvor man bare kan sende en mail, så får man tilsendt bøger gratis, kan du ikke nævne nogle af dem?:)

Erik Højer sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Stefan K sagde ...

Hej Peter, tak for din kommentar. Måske en overdrivelse med "alle" de forlag. Men jeg har faktisk erhvervet mig flere bøger på den måde. Fx fik jeg Dagens Ansigt: Allie May tilsendt i sin tid, ligesom jeg mere eller mindre uopfordret af og til får tilsendt ting og sager fra nyopstartede forlag, og jeg gør mit bedste for at omtale dem, selvom det kan knibe med tiden

Peter sagde ...

Men er det ikke bare noget du kan, fordi du er ansat på uni, og er anmelder etc.?

Stefan K sagde ...

Jo, måske? Formentlig i de fleste tilfælde. Det kan jo være svært for mig at se. Men jo, du har sikkert ret ; - )