tirsdag den 26. maj 2009

Laugesen Wiki

I denne tid hvor jeg er i færd med at vende og dreje det manuskript, der forhåbentlig, og helst inden året er omme, skal blive til en introduktion til Per Højholts forfatterskab, kom jeg til at tænke på, hvordan en tilsvarende bog ville se ud om Peter Laugesens forfatterskab. Man kunne slet ikke skrive en sådan bog, fx inddele forfatterskabet i perioder eller sådan noget. I stedet skulle en "bog" om Laugesens forfatterskab være udformet som wikipedia, hvor man under fx en liste af 100 ord kunne skrive videre, alle afficionadas skulle have adgang til disse opslag. Det skulle netop ikke bare være en encyklopædi, men en løbende skrift.

OK, så mangler vi bare opslagsordene. Her måske et par stykker: Brabrand, Kerouac, Det, Græs, Dante, Finnegans Wake, Krage(tæer), (skrive)maskine, Skrift, Turèll, Gråspurve (Fugle), Forstad, Katatoni, Begyndelse, Strøm....

Lad os høre digteren selv:

”Bange som en kanin
i en tryllekunstners kuffert
hver gang scenelyset tændes 
for det er altid mig
 der optræder, og publikum
 står smeltende i lyset,
 mens natten tænder ord
 i lange ranker
 af mørke over himlen.”

fra Kragetæer

2 kommentarer:

Lars Bukdahl sagde ...

Hey Stefan
Og tak for sidst til festlig, men ikke helt krigerisk nok forsvarshandling. Jeg sidder, som forlængst røbet, med min egen lille Højholt-intro - der helt sikkert ikke kommer til at ligne din det mindste - men det er sgu da i langt højere grad Laugesen-intro'er, der er brug for, så skal vi ikke aftale, at når vi (igen!) er færdige med poeten H, så laver vi hver vores af sådan en, med deadline til 70-års-dagen i 20012, du kan realisere din gode wikipedia-idé og jeg kan lave den kedelige kronologiske forfatterskabsperiodiserende, deal!?
kh Lars

Stefan K sagde ...

Det er en deal, bare du lover at levere opslagsord, og selv tak for sidst Lars. Godt at du viste flaget, både på den ene og den anden måde.

Dog manglede der lidt pistolskud i loftet, synes jeg. Måske kunne mindre også gøre det, fx bogobjekter i en kanon(ade) ; - )

kh.
SK