mandag den 21. marts 2011

Lille guide til receptionen af Knausgårds Min kamp

Er man til Karl Ove Knausgård, som andre, hundreder af tusinder i Skandinavien lige nu, og ønsker man en lille guide til den efterhånden omfattende reception af Min kamp, er der en lille uautoriseret guide her.

Der er i sagens (eller snarere mediets) natur kun henvisninger til tekster, der kan findes på nettet. To titler skal imidlertid nævnes, hvortil der ikke er links: dels Eivind Tjønnelands pamflet Knausgård-koden som på godt og ondt sikkert bliver en "klassiker" i receptionen. Dels den skandinaviske godfather til hele den nye selvfremstillingsbølge i skandinavisk litteratur, Stig Larssons læsning af Min kamp "En annen utvei" i Klassekampen. Her taler Larsson om paradigmeskifte og fortæller om sin oplevelse ved læsningen af Min kamp 2, som han efter sigende læste i et stræk.

Men via nettet kan man skaffe sig adgang til følgende tekster:

Trond Haugens artikel "Sirkulasjonen av virkelighet. Fakta, fiksjon, selvbiografi og roman i Karl Ove Knausgårds Min kamp" fra tidsskriftet Prosa er et fint indlæg, der diskuterer virkelighedseffekter i Min kamp. Bl.a. er dens eksempler fra modtagelsen af Knausgårds debutroman yderst interessante set i lyset af, hvordan dette er beskrevet i Min kamp 5.

Christian Refsums forsvar for romanformen "Den nødvendige romanen" fra Morgenbladet.

Vigtig er ligledes Jan Kjærstads kritik af anmeldernes falden på halen i forhold til Knausgårds værk. Trykt i Aftenposten.

Arne Melbergs artikel fra Aftenposten er også væsentlig og sætter ord på den måde, hvorpå vi mangler ord. Desuden sættes Knausgårds roman ind i en større litteraturhistorisk sammenhæng, og, alt andet lige, kan det være meget sundt, frem for, som fx her, at fremhæve dens sønderknusende originalitet.

Ønsker man derimod at høre og se forfatteren selv (og det vidner arrangementet i København forleden jo om), kan man fx henvise til interviewet i Babel, som er fint. Eller til bokprogrammet-spesial på NRK.

Imidlertid: Det mest kvalificerede, jeg endnu har læst om Min kamp, er skrevet af mine specialestuderende. Men den historie skal de selv have lov til at fortælle.

Ingen kommentarer: