fredag den 27. januar 2012

Dette er en ulovlig handling når du arbejder med fodnoter

I virkeligheden er det jo bare alle de tekster, som ikke kan finde sammen andetsteds, der ender med at flytte herind. Litteratur hele vejen rundt. Nej, mere end litteratur. Litteratur som engagement, noget der er vigtigt for mit liv og dermed forhåbentlig også for andres. Det var også derfor, at jeg oprettede kurset ”Litteraturen og det gode liv” på folkeuniversitetet. En lidt phony titel som flere havde det lidt svært med. Eller som man i det mindste måtte forholde sig ironisk til. Men egentlig mener jeg det. Ikke at litteraturen handler om det gode liv, men den handler om, hvordan man får sit liv til at lykkes, også selvom vilkåret måske er, at det altid mislykkes. Vi mennesker med litteraturen, ganske simpelt.

Måske er jeg blevet træt af distancen. Fx fodnoter, litteraturlister, henvisninger – alle de ting der ofte fylder en masse i mit mere professionelle, litterære liv, hvis man da kan tillade sig at udtrykke sig så klodset. For ikke at nævne planlægning, ansøgninger, strategi osv. Jeg vil ind til benet. Beskrive det, der er vigtigst for mig, i og med litteraturen. Det handler først og fremmest om et personligt forhold. Dig selv som mellemregning, ikke andet. Det er derfor jeg sidder her – altså på universitetet, på dette beskedne kontor, med denne paperback – det kunne være Jonas Hassen Khemiris Montecore. Den litteratur, der har rykket mig, dannet mig, gjort mig til det jeg er.

Måske føler jeg, at disse ting ofte bliver glemt. Vi fortaber os i alt muligt andet. Forvilder os i ting, der ikke er vigtige i forhold til udgangspunktet. Måske brænder nogle simpelthen ud. Og ender som prodekaner, havde jeg nær sagt. Det kan i øvrigt få mig til at blive nervøs for min egen ild. Måske brænder jeg også ud, og i tilfælde af brandtomt er det sikkert sjovere at være prodekan end forsker.

Samtidig er jeg nervøs for stort set alles reaktion. Her skriver jeg jo en bog afklædt i et litterært felt. Alle fodnoter er barberet væk. Jeg er helt, helt nøgen, og dette er en ulovlig handling, når du arbejder med fodnoter. 

Ingen kommentarer: